Pzw Konferencje

Konferencje o zdrowiu

Zdrowie

Problemy ze snem – jak sobie pomóc?

Problemy ze snem w ostatnim czasie dotykają coraz większej liczby osób, niezależnie od wieku. Przyczyn może być wiele – nieregularny tryb życia, częste podróże czy stres. W aptece jest cała gama preparatów wspomagających zasypianie, jednak na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Preparaty ziołowe

Większość produktów o działaniu nasennym zawiera składniki pochodzenia roślinnego. Głównie możemy spotkać się z:

  • Walerianą (inaczej z kozłkiem lekarskim)
  • Chmielem
  • Lawendą
  • Melisą
  • Passiflorą
  • Serdecznikiem

Różne połączenia powyższych surowców wchodzą w skład leków wspomagających zasypianie, działają także uspokajająco. Najmocniejszym ziołem jest bez wątpienia waleriana – to ona głównie odpowiada za efekt nasenny. Również dobrze sprawdzają się chmiel i lawenda, gdyż ułatwiają i przyspieszają sam proces usypiania. Preparaty nasenne najlepiej zażywać pół godziny do godziny przed planowanym zaśnięciem. 

Jak działa melatonina?

Melatonina na sen jest kolejnym sposobem radzenia sobie z trudnościami w tym zakresie. Jest to substancja naturalnie produkowana w ludzkim organizmie, która odpowiada za regulację rytmu dobowego. Z wiekiem ilość syntetyzowanej melatoniny się zmniejsza, dlatego starsze osoby mają większe problemy z zasypianiem, budzą się w nocy lub wcześnie rano, oraz drzemią w ciągu dnia. Oprócz wieku rytm dobowy rozregulować może także praca zmianowa czy zmiana stref czasowych. Korzystny wpływ melatoniny na sen obserwuje się nawet u osób, u których nie występują powyższe czynniki, jednak należy pamiętać, że najlepsze efekty uzyskuje się przy długotrwałym, regularnym stosowaniu.

Chociaż leki wspomagające zasypianie są dość bezpieczne, warto też skupić się na higienie snu. Na proces zasypiania dobrze wpływa stała pora chodzenia spać, nie korzystanie z urządzeń elektronicznych co najmniej godzinę przed snem, oraz rezygnacja z zajęć typu czytanie książek czy oglądanie telewizji w łóżku przed zaśnięciem.